مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23277 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

مدتي است نامزد پسر خاله ام هستم و به علت مشكلاتي هنوز موفق به ازدواج نشده ايم، آيا مي توانم صيغه محرميت را لغو كنم؟ در اين صورت هدايا چه مي شود؟
در ابتدا توجه و حساسيت شما را نسبت به ملاكها و معيارهاي لازم براي يك همسر شايسته و لايق مي ستائيم همچنين صبر و تحمل شما در طول اين مدت و رعايت ادب و احترام نسبت به والدين و خانواده محترمتان قابل تحسين و ستايش است و اميدواريم با سعي و تلاش بيشتر و تفكر و تأمل دقيق تر و مشورت با مشاورين و افراد با تجربه بتوانيد آينده خويش را آنگونه كه به صلاح دين و دنياي شماست رقم بزنيد و سعادت و خوشبختي خود را به ارمغان بياوريد. خواهر گرامي يكي از بهترين راهها براي حل چنين مشكلات خانوادگي اين است كه با در ميان گذاشتن موضوع با يكي از بزرگان فاميل يا غير فاميل كه داراي شرائط لازم و كافي براي حل مشكل است از وي بخواهيد با گفتگو كردن با دو طرف و دو خانواده، مسأله را به طور كدخدا منشي حل كند زيرا كسي كه از نزديك با جزئيات مسأله آشنايي دارد و يا آشنايي پيدا مي كند و با توجه به روحيات دو طرف بهتر مي تواند به يك تصميم منطقي و منصفانه دست يابد. فرد واسطه اي كه مي خواهد پا در مياني كند و مسأله را فيصله دهد حداقل بايد داراي شرائط زير باشد: 1- مورد اعتماد هر دو خانواده و از جمله شما و نامزدتان باشد. 2- دلسوز هر دو خانواده باشد. 3- آشنا به روحيات و ويژگيهاي اخلاقي و وضعيت خانوادگي هر دو طرف باشد. 4- راز نگه دار و با ايمان باشد. 5- از نفوذ كلام كافي برخوردار باشد. قرآن نيز در سوره نساء آيه 35 درباره چگونگي حل مشكلات خانوادگي مي فرمايد يك نفر از طرف مرد و خانواده او و يك نفر از طرف زن و خانواده او به قصد اصلاح دور هم جمع شوند و بر اساس عقل و منطق و شرع و دستورات دين به توافق برسند و مشكل را حل نمايند. بنابراين توصيه مي شود از اين طريق بهتر خواهيد توانست مشكل را حل كرده و از سرگرداني رهايي پيدا خواهيد كرد. اما درباره صيغه محرميت، در صورتي كه زمان صيغه محرميت معلوم بوده است يعني صيغه محرميت براي مدت زمان مشخصي مثلاً 6 ماه يا 2 سال خوانده شده است، با پايان يافتن زمان ذكر شده محرميت نيز تمام شده و از بين مي رود و شما نسبت به همديگر نامحرم هستيد و براي ازدواج لازم است صيغه عقد دائم خوانده شود ولي اگر عقد دائم بوده، براي جدا شدن از همديگر لازم است، نامزدتان شما را طلاق دهد و در صورت جدا شدن از همديگر، اگر نامزدتان هداياي خود را تقاضا كرد شما موظف هستيد آنها را به وي برگردانيد به شرط اينكه خود آن هدايا باقي باشد ولي اگر مصرف شده يا تبديل به چيز ديگري شده وظيفه اي نسبت به آن نداريد. لذا طلا و جواهراتي كه به شما هديه داده و الآن باقي است اگر از آنها رجوع كرد و از شما بخواهد پس بگيرد، شما بايد به او پس بدهيد. در پايان تأكيد مي كنيم تصميم گيري نسبت به جدا شدن از وي يا ادامه زندگي با او نيازمند دقت و مشورت بيشتري است كه با توجه به وضعيت خانوادگي شما مي توان به يك تصميم مناسب و منطقي دست يافت. اميدواريم با مشورت كردن با والدين خود و يا افراد با تجربه ديگر و احتمالاً با مشاورين مورد اعتماد خود بتوانيد به يك تصميم خوبي برسيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.